Informatica economică. Prezent şi viitor
Mini-interviu acordat de d-na prof. univ. dr. Mihaela Muntean pentru Newsletter-ul FEAA, nr. MAI 2011
1. Care sunt perspectivele de inserţie pe piaţa muncii pe care le întrevedeţi pentru absolvenţii specializărilor pe care departamentul dvs. le coordonează, atât pe ciclul de licenţă, cât şi pe cel de master, corelat cu competenţele obţinute în perioada de şcolarizare?
Programul de studii de licenţă Informatică economică vine în întâmpinarea cererii crescânde de specialişti capabili să combine deprinderi şi cunoştinţe de administrare a afacerilor cu reale competenţe în domeniul tehnologiilor informaţionale.Cercetarea celor mai bune practici existente (înregistrate) la nivel european, în ceea ce priveşte procesele de restructurare, organizare şi îmbunătăţire a sistemului de învăţământ economic superior, în scopul creşterii calităţii şi relevanţei acestuia pentru pregătirea forţei de muncă, a condus la consolidarea specializării de Informatică economică, ea devenind parte componentă a ofertei educaţionale a FEAA (Facultatea de Economie şi de Administrare a Afacerilor)

Ţinând cont de estimările privind evoluţia domeniilor IT & BIS în următorii 20 ani, precum şi de analizele anuale ale inserţiei pe piaţa muncii a absolvenţilor specializării Informatică economică, suntem îndreptăţiţi să avem certitudini în ceea ce priveşte perspectiva locurilor de muncă din domeniu – www.infoec.ro.
2. În contextul provocărilor generate de noul context legislativ privind educaţia, care consideraţi că vor fi direcţiile din cadrul departamentului dvs. în privinţa carierele cadrelor didactice?
Odată cu înfiinţarea, în anul 2000, a specializării de Informatică economică în cadrul Facultăţii de Ştiinţe Economice din Timişoara (actuala Facultate de Economie şi de Administrare a Afacerilor), au apărut provocări inerente pentru cadrele didactice ce s-au implicat în susţinerea acestui program de studiu. Foarte multă muncă, studiu, perfecţionări, schimburi de experienţă, toate acestea conducând la coagularea unui colectiv capabil să susţină noua ofertă educaţională.
Aflându-ne din nou în faţa unor provocări, de data aceasta generate de noul context legislativ privind educaţia, va trebui să avem în vedere criteriile şi condiţiile ce fac posibilă dezvoltarea carierelor în mediul universitar. Cu certitudine, abilitarea în domeniu va propulsa cadrul didactic pe o poziţie ce-i va asigura vizibilitatea la nivelul comunităţii academice, dar şi a mediului socio-economic. Îmi pun mari speranţe în formarea unei şcoli doctorale de Informatică economică la Timişoara.
3. Orientarea spre cercetare trebuie să devină o prioritate la nivelul instituţiei, dar şi pentru fiecare cadru didactic în parte. Care consideraţi că poate fi aportul departamentului pentru atingerea acestui deziderat?
În ultimii ani, conform rapoartelor de cercetare întocmite, aportul membrilor catedrei noastre s-a făcut simţit, fiind abordate teme precum: Sisteme informaţionale colaborative; Business Intelligence; Tehnologii/sisteme suport în cadrul organizaţiilor; Sisteme suport pentru managementul cunoştinţelor; Sisteme informatice în administraţia publică; Tehnologii Web; Soluţii informatice integrate pentru administrarea afacerilor; Sisteme suport pentru SOA; Modelarea şi dezvoltarea sistemelor informaţionale pentru afaceri; Metode matematice şi statistice aplicate în economie; Modele econometrice. Coordonarea unor proiecte, granturi de cercetare sau activarea în calitate de membru în cadrul unor proiecte largi, interdisciplinare, au pus bazele unei orientări spre cercetare a colectivului. Din păcate, restricţiile de finanţare a unor noi proiecte au condus la o stagnare în această direcţie de acţiune. Se remarcă însă prezenţele, în calitate de autori şi coautori, la articole ISI Proceedings, BDI, B+ şi chiar lucrări ISISper ca, şi pe viitor, să existe motivaţia unei implicări în activităţi de cercetare specifice domeniului şi astfel, pe lângă cariera fiecărui cadru didactic în parte, să se consolideze şi aportul departamentului în bilanţul cercetării din domeniul Cibernetică, statistică şi informatică economică, şi nu în ultimul rând, în cel al instituţiei.
4. Care consideraţi că sunt oportunităţile şi riscurile imediate şi pe termen lung care vor sta în faţa specializării de Informatică economică?
Riscurile ce vor sta în faţa specializării? Atâta timp cât pe piaţa forţei de muncă există un deficit important pentru categorii profesionale precum: analist de sisteme informaţionale; proiectant de sisteme informatice economice; manager de proiecte IT în mediul de afaceri; consultant şi/sau implementator de soluţii informatice integrate pentru gestiunea afacerilor; proiectant de site-uri Web şi de soluţii e-business, şi se estimează că domeniul BIS va rămâne şi în România unul cu potenţial ridicat, nu văd riscuri.Şi cum inovaţiile Internetului şi ale tehnologiilor informaţionale deschid permanent un număr uriaş de posibilităţi reale de adaptare a afacerilor în noua ordine mondială, riscuri ar putea să apară doar dacă, citându-l pe Jeff Jarvis [1], „cei care lucrează în alte domenii s-ar opune schimbărilor inerente în loc să profite de oportunităţile deschise”.
Grija permanentă pentru asigurarea unei formări, educări corespunzătoare în cadrul specializării Informatică economică va conduce la următoarea reţetă de succes: „organizează – adaugă valoare – permite-le altora, adică beneficiarilor absolvenţilor noştri, să aibă succes”.
(CLICK)http://www.infoec.ro/specializarea-informatica-economica/informatica-economica-prezent-si-viitor.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu